Visalaje – Travný – Morávka

Začíná u parkoviště poblíže starého hotelu na Visalajích, souběžně se zelenou pěší, směřující na Travný.

Po 500 metrech, pod penzionem Beskydy (pro náročnější) odbočuje vlevo, mírným sjezdem, loukami, vrstevnicovou cestou s krátkým prudkým stoupáním do sedla, zvaného Plató. Zde se nakrátko znovu setká se zelenou pěší značkou. Lyžařská trasa odbočuje vlevo a ve výšce kolem 800 metrů, mírnými sjezdy a stoupáním opisuje svahy Travného. Pětikilometrový prudší sjezd klesá k hájence nad Zlatníkem, zvané Klauzy. Slovem klauzy se označovaly malé nádrže na horských potocích, jejichž vodou byl vylepšován průtok při plavení polen do údolí k pilám. Na trasu se lze v tomto úseku napojit i výstupem z osady Zlatník. Po dlouhé, pohodlné cestě dojedeme k bývalé hájence nad Krásnou. Tento úsek poskytuje hezké výhledy na svahy a vrchol Lysé hory, údolí říčky Mohelnice, obec Krásnou s jejími částmi a samotami: Muroňka, Sihly, Zlatník, Papežov, Řepčonka, Žor, Jestřábí a další. Od Hájenky sestoupíme po žluté pěší značce do Krásné k restauraci Rekreant (autobus do Frýdku i zpět na Zlatník a Visalaje). Z Visalají na Hájenku je to 12 kilometrů, po trase dále k Morávce. Ze sedla nad Hájenkou (Přelač - 666 m n. m.) trasa pokračuje nad údolím, ráztokou Vlaského potoka s výhledem na protější hřeben Těšínských Beskyd. V údolí jsou obce Pražmo a Morávka. Na hřebeni nad nimi je Prašivá, Kotař, Ropička, Ropice atd. Vpravo, vysoko nad trasou, se místy objevuje i hřeben Travného. Projedeme kolem lovecké chaty a po pěti a půl kilometrech křižujeme opět pěší zelenou značku klesající z Travného, Malého Travného (1099 m n. m.) a od partyzánského pomníku. Můžeme po ní prudčeji sestoupit na Morávku - střed k hotelu (2 km), nebo na běžkách pohodlně sjíždět 2 km nad přehradu, (rozcestí Kobzok), prudké odbočení doleva a souběžně se žlutou sjedeme dalších 2,5 km na Morávku k zastávce autobusu, Lipový. To je již 22 km.

délka: 22 km

[Vloženo: 25. 09. 2007]

Projekt byl realizován za finanční spoluúčasti Evropské unie